10 pytań, które warto sobie zadać, aby zwiększyć motywację do nauki

motywacja do nauki pytania

Zadawanie sobie właściwych pytań ma ogromną moc do wzbudzania w nas motywacji, wskazywaniu na cel do którego dążymy i konsekwentnym utrzymywaniu na nim koncentracji.

Każdy człowiek ma pewne sposoby, które pomagają mu utrzymać motywację. Ponieważ każdy z nas jest inny, te same strategie i wskazówki mogą nie działać na wszystkich. Dlatego ważne jest, aby zadawać sobie pytania i dowiedzieć się, co działa w naszym przypadku.

10 pytań, które pomogą zwiększyć motywację do nauki

1. Jakie są moje powody, dla których chcę się uczyć i osiągnąć swój cel?

Dobrze jest zacząć od zastanowienia się, co sprawia, że cel, który sobie wyznaczyliśmy jest dla nas ważny. Należy przypominać sobie systematycznie, co jest dla nas ważne. Nasze wartości są naszymi motywatorami, poznanie swoich wartości pomoże nam dotrzeć do naszej motywacji.

2. Jakie kroki muszę podjąć, aby przybliżyć się do mojego celu?

Duże cele mogą być przytłaczające i zmniejszać motywację. Podzielenie celu na małe, wykonalne kroki może pomóc w utrzymaniu koncentracji, a także w podejmowaniu małych kroków w kierunku osiągnięcia celu. Śledzenie postępów i wyników również może znacznie zwiększyć motywację do nauki.

3. Jakie będą konsekwencje braku motywacji do nauki i nieosiągnięcie moich celów?

Niektórych ludzi bardziej motywują konsekwencje nieosiągnięcia czegoś i negatywny wpływ, jaki może to mieć na nich, niż korzyści płynące z osiągnięcia tego celu. Jeśli jesteś jedną z tych osób, to pytanie może być dla Ciebie bardzo atrakcyjne.

4. Co powstrzymuje lub zmniejsza moją motywację?

Kluczowe znaczenie ma budowanie świadomości tego, co pomaga, a co przeszkadza w osiągnięciu motywacji. Jeśli będziesz świadomy tego, co musisz zmienić, będziesz mógł podjąć działania, aby te zmiany wprowadzić.

5. Jakie przeszkody lub bariery, które mogą sabotować moją motywację, mogę napotkać?

motywacja do nauki przeszkody

Znasz siebie lepiej niż ktokolwiek inny. Znasz swoje myśli, ograniczające przekonania, które mogą się od czasu do czasu pojawić i sabotować Twoją motywację. Rozpoznaj te przeszkody i rozpraw się z nimi po kolei.

6. Jak mogę pokonać te przeszkody?

Co możesz zrobić, aby pokonać bariery i przeszkody, które stoją na drodze Twojej motywacji do nauki? Świadomość tego, co może hamować Twoją motywację, pomoże Ci określić, co możesz zrobić, aby tego uniknąć.

7. Jakie nawyki mogę wyrobić w sobie, aby zwiększyć swoją motywację?

O wiele trudniej jest zerwać ze starymi, złymi nawykami i negatywnymi schematami myślenia niż wyrobić w sobie nowe, pozytywne nawyki.

Pomyśl na przykład o dużym drzewie, które ma mocne i głębokie korzenie w ziemi. Drzewo to było podlewane i pielęgnowane przez lata. Nie da się go wyrwać bez dodatkowego wsparcia, niezależnie od tego, jak bardzo byśmy się starali. O wiele łatwiej jest jednak zasadzić nowe nasiona i zapewnić nowemu drzewu dużo wody, światła słonecznego i pożywienia, aby rosło zdrowe i silne. Jednocześnie, jeśli stare drzewo zostanie pozbawione światła słonecznego i wody, w końcu stanie się słabe, a jego korzenie uschną.

8. Jakie konkretne przypominacze są potrzebne, aby utrzymać motywację?

Wskazówki wizualne, zdjęcia i plakaty mogą bardzo pomóc w zapamiętaniu tego, czego chcesz, a czego nie chcesz. Na przykład przyklejenie na lodówce zdjęcia siebie z nagrodą w rękach za jakieś osiągnięcie, może pomóc Ci utrzymać motywację do nauki i w utrzymaniu koncentracji na celach. W sytuacjach, w których najczęściej ulegamy impulsom i zachciankom, wizualne przypomnienia mogą pomóc przerwać impuls i pomóc utrzymać się na właściwej ścieżce.

9. Kto może mnie wesprzeć?

Posiadanie sieci wsparcia i bycie odpowiedzialnym przed kimś może zwiększyć motywację. Możliwość podzielenia się i porozmawiania o swoich sukcesach, pomysłach i obawach może pomóc w utrzymaniu entuzjazmu i motywacji do nauki.

10. Jak zostanę nagrodzony?

Świadomość, że za wysiłek czeka nagroda lub smakołyk, może pomóc w utrzymaniu motywacji do nauki.

Podsumowanie:

Poświęcenie stosunkowo niewielkiej ilości czasu na zadanie sobie tych prostych pytań i udzielenie na nie odpowiedzi może pomóc w szybszym i skuteczniejszym osiąganiu celów i pozostaniu zmotywowanym. Można dążyć do celu z otwartymi oczami, będąc gotowym do pokonania wszelkich przeszkód, jakie pojawią się na drodze.


Wszystkie powyższe wskazówki są skuteczne i wartościowe, jednak żeby zaczęły działać, potrzebujesz zastosować je w praktyce. Aby ułatwić Ci ten proces, stworzyłem e-booka „Motywacja do nauki”, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces motywowania się, aż do wypracowania odpowiednich nawyków.

motywacja do nauki e-book książka

Dzięki e-bookowi „Motywacja do nauki” będziesz potrafił:

  • Zmniejszyć opór mózgu przed rozpoczęciem nauki.
  • Wzbudzić w sobie motywację za pomocą odpowiednich pytań.
  • Pokonać odwlekanie (prokrastynację) i wystartować z nauką.
  • Skutecznie planować naukę i omijać pojawiające się przeszkody.
  • Zachować motywację i uczyć się skutecznie.
  • Sprawić, by nauka znów stała się przyjemnością.
  • Zwiększyć i utrzymać swoją motywację do nauki.

Poszerz swoją wiedzę na temat motywacji do nauki:

  • Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia.  Bąbel, P., Baran, A. (2011) Wydawnictwo: Difin
  • Jak się uczyć? Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska,  wydawnictwo: Park
  • Uczymy, jak się uczyć. Robert Fisher, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Twój mózg w działaniu. David Rock, Wydawnictwo Rebis
  • Jak się uczyć. Ron Fry, Wydawnictwo Rebis
  • Psychologia nauczania – Ujęcie poznawcze. Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska, Wydawnictwo naukowe PWN
  • Gallup (2017). Gallup Q12® Meta-Analysis Report [online]. Dostępny tutaj
  • Pink, D. (2009). 'Drive'
  • Deci, E.L. (1971). 'Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation,' Journal of Personality and Social Psychology, 18 (1), 105-115. Dostęp tutaj
  • Cameron J, et al. (1994). Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis. DOI: 10.3102/00346543064003363
  • Jovanovic D, et al. (2014). Relationship between rewards and intrinsic motivation for learning – researches review. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.08.287
  • Lepper MR, et al. (1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the “overjustification” hypothesis. DOI: 10.1037/h0035519
  • Sheppard DP, et al. (2015). The role of extrinsic rewards and cue-intention association in prospective memory in young children. doi.org/10.1371/journal.pone.0140987
  • Theodotou E. (2014). Early year education: Are young students intrinsically or extrinsically motivated towards school activities? A discussion about the effects of rewards on young children learning. roar.uel.ac.uk/3632/
  • Warneken F, et al. (2008). Extrinsic rewards undermine altruistic tendencies in 20-month-olds. DOI: 10.1037/a0013860
  • Why parents shouldn’t use food as reward or punishment. (n.d.) urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=160&ContentID=32

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share via

Hej. Podobał Ci się artykuł? Podziel się proszę ze znajomymi :)

Nie dzięki. Może inny razem.
This window will automatically close in 10 seconds
error: Content is protected !!
Przewiń do góry
Send this to a friend