Zadawanie sobie właściwych pytań ma ogromną moc do wzbudzania w nas motywacji, wskazywaniu na cel do którego dążymy i konsekwentnym utrzymywaniu na nim koncentracji.
Każdy człowiek ma pewne sposoby, które pomagają mu utrzymać motywację. Ponieważ każdy z nas jest inny, te same strategie i wskazówki mogą nie działać na wszystkich. Dlatego ważne jest, aby zadawać sobie pytania i dowiedzieć się, co działa w naszym przypadku.
10 pytań, które pomogą zwiększyć motywację do nauki
1. Jakie są moje powody, dla których chcę się uczyć i osiągnąć swój cel?
Dobrze jest zacząć od zastanowienia się, co sprawia, że cel, który sobie wyznaczyliśmy jest dla nas ważny. Należy przypominać sobie systematycznie, co jest dla nas ważne. Nasze wartości są naszymi motywatorami, poznanie swoich wartości pomoże nam dotrzeć do naszej motywacji.
2. Jakie kroki muszę podjąć, aby przybliżyć się do mojego celu?
Duże cele mogą być przytłaczające i zmniejszać motywację. Podzielenie celu na małe, wykonalne kroki może pomóc w utrzymaniu koncentracji, a także w podejmowaniu małych kroków w kierunku osiągnięcia celu. Śledzenie postępów i wyników również może znacznie zwiększyć motywację do nauki.
3. Jakie będą konsekwencje braku motywacji do nauki i nieosiągnięcie moich celów?
Niektórych ludzi bardziej motywują konsekwencje nieosiągnięcia czegoś i negatywny wpływ, jaki może to mieć na nich, niż korzyści płynące z osiągnięcia tego celu. Jeśli jesteś jedną z tych osób, to pytanie może być dla Ciebie bardzo atrakcyjne.
4. Co powstrzymuje lub zmniejsza moją motywację?
Kluczowe znaczenie ma budowanie świadomości tego, co pomaga, a co przeszkadza w osiągnięciu motywacji. Jeśli będziesz świadomy tego, co musisz zmienić, będziesz mógł podjąć działania, aby te zmiany wprowadzić.
5. Jakie przeszkody lub bariery, które mogą sabotować moją motywację, mogę napotkać?
Znasz siebie lepiej niż ktokolwiek inny. Znasz swoje myśli, ograniczające przekonania, które mogą się od czasu do czasu pojawić i sabotować Twoją motywację. Rozpoznaj te przeszkody i rozpraw się z nimi po kolei.
6. Jak mogę pokonać te przeszkody?
Co możesz zrobić, aby pokonać bariery i przeszkody, które stoją na drodze Twojej motywacji do nauki? Świadomość tego, co może hamować Twoją motywację, pomoże Ci określić, co możesz zrobić, aby tego uniknąć.
7. Jakie nawyki mogę wyrobić w sobie, aby zwiększyć swoją motywację?
O wiele trudniej jest zerwać ze starymi, złymi nawykami i negatywnymi schematami myślenia niż wyrobić w sobie nowe, pozytywne nawyki.
Pomyśl na przykład o dużym drzewie, które ma mocne i głębokie korzenie w ziemi. Drzewo to było podlewane i pielęgnowane przez lata. Nie da się go wyrwać bez dodatkowego wsparcia, niezależnie od tego, jak bardzo byśmy się starali. O wiele łatwiej jest jednak zasadzić nowe nasiona i zapewnić nowemu drzewu dużo wody, światła słonecznego i pożywienia, aby rosło zdrowe i silne. Jednocześnie, jeśli stare drzewo zostanie pozbawione światła słonecznego i wody, w końcu stanie się słabe, a jego korzenie uschną.
8. Jakie konkretne przypominacze są potrzebne, aby utrzymać motywację?
Wskazówki wizualne, zdjęcia i plakaty mogą bardzo pomóc w zapamiętaniu tego, czego chcesz, a czego nie chcesz. Na przykład przyklejenie na lodówce zdjęcia siebie z nagrodą w rękach za jakieś osiągnięcie, może pomóc Ci utrzymać motywację do nauki i w utrzymaniu koncentracji na celach. W sytuacjach, w których najczęściej ulegamy impulsom i zachciankom, wizualne przypomnienia mogą pomóc przerwać impuls i pomóc utrzymać się na właściwej ścieżce.
9. Kto może mnie wesprzeć?
Posiadanie sieci wsparcia i bycie odpowiedzialnym przed kimś może zwiększyć motywację. Możliwość podzielenia się i porozmawiania o swoich sukcesach, pomysłach i obawach może pomóc w utrzymaniu entuzjazmu i motywacji do nauki.
10. Jak zostanę nagrodzony?
Świadomość, że za wysiłek czeka nagroda lub smakołyk, może pomóc w utrzymaniu motywacji do nauki.
Podsumowanie:
Poświęcenie stosunkowo niewielkiej ilości czasu na zadanie sobie tych prostych pytań i udzielenie na nie odpowiedzi może pomóc w szybszym i skuteczniejszym osiąganiu celów i pozostaniu zmotywowanym. Można dążyć do celu z otwartymi oczami, będąc gotowym do pokonania wszelkich przeszkód, jakie pojawią się na drodze.
Poszerz swoją wiedzę na temat motywacji do nauki:
- Rodzaje motywacji
- Jak zmotywować się do nauki? 18 skutecznych sposobów
- Motywacja wewnętrzna – co to jest i jak ją stosować podczas nauki?
- Flow – Stan przepływu. Jak z niego korzystać podczas nauki?
- Motywacja do nauki – w 6 krokach
- Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – co to jest?
- Co to jest motywacja zewnętrzna?
- 10 pytań, które warto sobie zadać, aby zwiększyć motywację do nauki
- Jak się uczyć, gdy stracisz motywację: 7 wskazówek, które pomogą Ci wrócić na właściwe tory
- Dlaczego warto się uczyć? 16 powodów i korzyści, które Cię zainspirują i zmotywują
- Motywacja do nauki 3.0
- Brak motywacji do nauki: przyczyny i sposoby na ich przezwyciężenie
- Jak zmotywować się do nauki? 15 niezawodnych sposobów dla uczniów
- Motywacja do nauki – Co nas motywuje?
- Jak wytłumaczyć dziecku co to jest motywacja
- Jak za pomocą dialogu motywujacego przekonać dziecko do nauki gramatyki
- 7 potwierdzonych naukowo sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki
- Znaczenie emocji w procesie uczenia się
- Hierarchia potrzeb Maslowa – znaczenie w edukacji
Bibliografia
- Pink, D. (2009). 'Drive'
- Deci, E.L. (1971). 'Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation,' Journal of Personality and Social Psychology, 18 (1), 105-115. Dostęp tutaj
- Cameron J, et al. (1994). Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis. DOI: 10.3102/00346543064003363
- Jovanovic D, et al. (2014). Relationship between rewards and intrinsic motivation for learning – researches review. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.08.287
- Lepper MR, et al. (1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the “overjustification” hypothesis. DOI: 10.1037/h0035519
- Sheppard DP, et al. (2015). The role of extrinsic rewards and cue-intention association in prospective memory in young children. doi.org/10.1371/journal.pone.0140987
- Theodotou E. (2014). Early year education: Are young students intrinsically or extrinsically motivated towards school activities? A discussion about the effects of rewards on young children learning. roar.uel.ac.uk/3632/
- Warneken F, et al. (2008). Extrinsic rewards undermine altruistic tendencies in 20-month-olds. DOI: 10.1037/a0013860