Czy miałeś kiedyś taki dzień, w którym pomyślałeś: „Dlaczego do cholery ja się tego uczę? Jakie są korzyści z nauki? Jak w ogóle zacząć i zabrać się do nauki?”
Ja miałem!
W zasadzie każdy ma takie dni.
Bo czasem motywacja do nauki jest jak balonik z helem, który właśnie odleciał gdzieś daleko. To się zdarza!
Na szczęście istnieje niezawodne ćwiczenie, które przy pomocy zadawania sobie właściwych pytań pozwoli Ci wzbudzić motywację za każdym razem, kiedy będziesz tego potrzebował.
Wszystko czego potrzebujesz to ołówek, kartka papieru i 5-10 minut.
Gotowy?
Znajdź swoje „dlaczego”?
Aby wzbudzić w sobie motywację, potrzebujesz znaleźć – lub przypomnieć sobie – swój cel: swoją wewnętrzną i zewnętrzną motywację do nauki, swoje powody „dlaczego warto się uczyć”.
Jak? Odpowiadając na jedno ważne pytanie:
Dlaczego chcę osiągnąć sukces na studiach lub w szkole?
(Jeśli to pytanie nie działa dla Ciebie, spróbuj jednego z tych: Dlaczego się uczę? Co mnie zmusza do nauki? Dlaczego chcę się uczyć?)
Odpowiedzi prawdopodobnie nie są od razu oczywiste – i to jest OK! W rzeczywistości, jeśli nie są, to ćwiczenie będzie jeszcze ważniejsze dla Twojej motywacji.
Aby pomóc Ci zacząć, poniżej przedstawiam listę świetnych powodów „dlaczego”.
Weź więc ołówek i papier, znajdź wygodny fotel, przejrzyj moją listę propozycji i poświęć 5-10 minut na zidentyfikowanie i zapisanie powodów „dlaczego”, które z Tobą rezonują.
Jest to ćwiczenie, które zdziała cuda dla Twojej motywacji, niezależnie od tego, na jakim etapie edukacyjnej podróży jesteś – w szkole podstawowej, średniej, w college’u, na uniwersytecie, robisz doktorat, czy w pracy dostałeś polecenie poszerzenia swojej wiedzy. Możesz nawet użyć go, aby przypomnieć sobie, dlaczego wybrałeś swoją akademicką drogę.
I nie musisz zrobić tego dobrze za pierwszym razem – w miarę postępu Twojej akademickiej podróży na pewno znajdziesz więcej powodów „dlaczego”, które będziesz mógł dodać do swojej listy! Myśl o tym jako o ciągłym projekcie, do którego możesz wrócić za każdym razem, gdy potrzebujesz motywacji do nauki.
W rzeczywistości, znalezienie swojej wewnętrznej i zewnętrznej motywacji do nauki jest jednym z najbardziej skutecznych dopalaczy motywacyjnych, jakie możesz mieć, ORAZ pierwszym krokiem do konsekwentnego zwiększania motywacji do nauki.
Co więcej, motywacja jest często silniejsza, gdy masz jasną wizję i pomysł na kolejne kroki, które chcesz podjąć w życiu – więc znajomość swoich powodów do nauki jest solidną podstawą i bazą, z której będzie stratowała Twoja motywacja!
Zacznijmy więc od tych powodów!
Dlaczego warto się uczyć?
1. Radość z sukcesu i osiągnięć
Nie ma nic lepszego, jak przypływ dumy i satysfakcji, kiedy osiągasz swoje cele lub zdobywasz oceny, które chciałeś otrzymać. Zwłaszcza jeśli są to oceny najwyższe.
Osiągnięcia te stanowią ważny impuls dla pewności siebie i poczucia własnej wartości.
2. Uznanie grupy lub osób na których Ci zależy
Nie oszukujmy się, jesteśmy istotami społecznymi i potrzebę bycia przydatnymi w grupie mamy zapisaną w DNA. Kiedyś od tego zależało nasze przeżycie.
Aktualnie żyjemy w bardziej cywilizowanym świecie, ale nadal odczuwamy potrzebę uznania i bycia docenianymi przez najbliższe nam osoby. Możemy to robić np. poprzez zdobywanie dobrych ocen i osiąganie kolejnych szczebli na drabinie edukacyjnej.
Może to również polegać po prostu na sprawianiu przyjemności swoim rodzicom i nauczycielom.
Nie zapomnij, aby znaleźć również powody do nauki lub kontynuowania studiów, które są niezależne od innych osób!
Alternatywnie, może chcesz być chwalony jako ktoś inteligentny i bystry.
3. Osiąganie mistrzostwa
Codzienne stawanie się lepszą wersją siebie, która wie i rozumie więcej oraz stara się osiągnąć mistrzostwo w swojej dziedzinie, może być potężną dźwignią motywacyjną. Zastanów się czy jest jakaś dziedzina wiedzy, umiejętność, w której chciałbyś osiągnąć mistrzostwo i wykorzystaj ją jako swój motywator.
Dodatkowo świadomość, że codziennie rozwijasz się, że wypracowałeś wartościowe nawyki i nieustannie uczysz się nowych umiejętności, będzie budowało Twoją pewność siebie i poczucie własnej wartości.
4. Podążanie jasno określoną ścieżką edukacyjną
Posiadanie jasno określonych celów nauki jest ważną częścią procesu motywacyjnego.
W tym przypadku potrzebujesz określić konkretne cele i kamienie milowe, które potrzebujesz osiągnąć, aby dostać się np. na upragnioną uczelnię lub upragnioną pracę.
Dążenie do osiągnięcia tych celów może być ważnym powodem, dla którego warto się uczyć!
5. Spełnienie swoich akademickich marzeń
Czy masz marzenia dotyczące swojej (akademickiej) przyszłości – np. studia na upragnionym uniwersytecie, kariera lekarza, napisanie bestsellerowej powieści?
Jeśli tak, to praca nad spełnieniem tego marzenia jest często jedną z najsilniejszych i najbardziej niezawodnych motywacji do nauki, jaką można mieć.
6. Zapewnienie sobie miejsca na dobrej uczelni lub wyjazd za granicę
Czy chcesz studiować za granicą? Dostałeś się na konkretny kierunek? Chcesz uczęszczać na wykłady na jednym z najlepszych uniwersytetów na świecie?
Twoje wyniki w nauce zazwyczaj decydują o tym, czy będziesz mógł studiować na wymarzonej uczelni.
Dlatego osiąganie odpowiednich ocen w trakcie całej swojej podróży akademickiej jest ważne – aby spełnić wymagania, lub aby otrzymać stypendia lub granty na badania.
7. Dobre perspektywy i możliwości zawodowe
Cele akademickie są często wstępem do udanej i satysfakcjonującej kariery zawodowej.
Dlaczego? Ponieważ sukces akademicki może otworzyć wiele drzwi i znacznie ułatwić dotarcie tam, gdzie chcesz się znaleźć w przyszłości.
Ponieważ wiele ścieżek kariery zawodowej wymaga ukończenia odpowiednich studiów i szkoleń, posiadanie jasnych ambicji dotyczących kariery jest ważną częścią wiedzy o tym, dlaczego studiujesz i powodem dlaczego warto się uczyć!
8. Lepsza i świadomie kształtowana przyszłości
Jaką przyszłość budujesz dla siebie?
Może nie być jeszcze częścią twojego planu, ale długoterminowe cele dotyczące twojego przyszłego stylu życia (i potencjalnej rodziny) są zdecydowanie warte rozważenia!
Zapytaj siebie: Gdzie chcę być za 10 lat? I za 20, i za 30 lat?
9. Życie bez żalu
Chociaż teraz może się to nie wydawać jakoś ważne, za kilkanaście latach będziesz wdzięczny, że dałeś z siebie wszystko i wykorzystałeś wszystkie oferowane Ci szanse i możliwości.
10. Osiągnięcie tego, czego nie udało się innym
Istnieją dwie strony tego powodu, dlaczego warto się uczyć:
Po pierwsze, możesz pragnąć osiągnąć sukces akademicki, ponieważ inni w Twojej rodzinie lub społeczności nie mieli takiej możliwości.
Po drugie, możesz mieć nadzieję, że pewnego dnia będziesz wprowadzać innowacje i wynalazki, które ulepszą ludzkie społeczeństwo – staniesz się cennym specjalistą w swojej dziedzinie w swoim kraju, a nawet na świecie!
Sprawdź, jak daleko możesz dotrzeć i niech to pragnienie będzie motorem Twojej motywacji do nauki.
11. Udowodnienie, że inni się mylą
Być może ktoś (nawet Twoje przeszłe ja) kiedyś wątpiło, że kiedykolwiek osiągniesz wiele.
Chęć udowodnienia sobie, i przeciwstawienia się wątpiącym w Ciebie i Twoje możliwości, może być silnym motywatorem do osiągnięcia sukcesu w karierze akademickiej!
12. Zmiana świata na lepsze
Dla wielu studentów, ich motywacja do nauki pochodzi z chęci pomagania ludziom, wywierania wpływu i pozostawienia wartościowego śladu – czy to w wybranej dziedzinie, czy na ludzi, z którymi chcą pracować.
Praca jako naukowiec, lekarz, w opiece społecznej lub jako pedagog (i nie tylko) – istnieje wiele przyszłych ścieżek kariery, które pozwolą ci zmienić nasz świat.
13. Radość z pokonania kolejnych wyzwań
Być może masz motywację do nauki, ponieważ lubisz wyzwania związane z uczeniem się i przyswajaniem nowego materiału.
Świadomość, że używasz swojego mózgu i poszerzasz swoją wiedzę może być bardzo satysfakcjonująca (i jako dodatkowy bonus, zapobiega nudzie!).
14. Miłość do określonego przedmiotu wiedzy
Jakaś określona dziedzina wiedzy jest Twoją pasją? Jeśli chcesz ją studiować, to zrobisz wszystko, aby to zrealizować. Możliwość cieszenia się procesem nauki lub badań w tej dziedzinie jest bardzo motywująca.
Jeszcze lepiej, studiowanie takiego przedmiotu pomoże Ci osiągnąć stopnie, których potrzebujesz, aby realizować swoją pasję jako karierę. Więc kontynuuj naukę i czerp korzyści!
15. Poszerzanie wiedzy jako ścieżka przez życie
Ciągłe uczenie się, gromadzenie wiedzy i poszerzanie świadomości jest nie tylko satysfakcjonujące – może również budować Twoją pewność siebie i siłę , zaspokoić Twoją ciekawość świata i pomóc Ci rozwinąć ważne umiejętności życiowe.
16. Zrozumienie, jak działa świat, w którym żyjemy
Zrozumieć, jak działa świat, w którym żyjesz.
To jest dla tych z Was, którzy mają bezgraniczną ciekawość, bo jest tak wiele do nauczenia się o świecie!
Niezależnie od tego, czy Twoim przedmiotem jest fizyka, socjologia, ekonomia, psychologia, geografia, historia… Nauka o naszych kulturach i społeczeństwach, naszych historiach i samej Ziemi pomoże Ci lepiej zrozumieć swoje miejsce w świecie, a nawet rozwinąć lepsze zrozumienie siebie i tego, dokąd chcesz podążać.
Korzyści płynące z nauki
Szybki przegląd niektórych korzyści – dla Twojego życia i motywacji – jakie może przynieść nauka i studiowanie:
- Rozwój umiejętności – zarówno akademickich, jak kompetencji miękkich, od zarządzania czasem po myślenie krytyczne.
- Zwiększenie możliwości znalezienia dobrej pracy i rozwoju kariery.
- Rozwój dobrych nawyków, zrozumienia siebie i wypracowania wytrwałości.
- Poczucie spełnienia dzięki osiągnięciu wyznaczonych sobie celów i zdobyciu kwalifikacji!
- Większa wiara w swoje możliwości.
- Ciągłe poszerzanie i wzbogacanie swojej wiedzy i zrozumienia – bycie otwartym na świat.
- Możliwość realizowania swoich pasji.
- Radość z uczenia się!
- Bogatsze doświadczenie i okazje towarzyskie.
- Dostęp do różnych społeczności, rówieśników, mentorów i najlepszych specjalistów na całym świecie
Jeśli chciałbyś rozwinąć to ćwiczenie motywacyjne nieco dalej:
Dodaj drugą kolumnę do swojej kartki i zanotuj korzyści ze studiowania, które pokrywają się z Twoimi powodami „dlaczego warto się uczyć”. Widząc te wszystkie korzyści poczujesz się wspaniale!
Czujesz się zmotywowany do nauki?
Mam nadzieję, że stworzenie własnej listy powodów do nauki zwiększyło Twoją motywację i czujesz się zainspirowany do nauki!
Zaufaj mi: wykonaj sumiennie to ćwiczenie, a Twoja motywacja do nauki wzrośnie. Pamiętaj, że znajomość swoich powodów „dlaczego” to naprawdę niezawodny motywacyjny dopalacz, na którym możesz polegać raz za razem. Wracaj więc do swojej listy za każdym razem, gdy twoja motywacja spada!’
Podziel się wiedzą 🙂
🌟📚 Odkryłeś/odkryłaś właśnie fascynujący wpis na blogu pełen wiedzy i inspiracji. Dlaczego nie podzielić się nim ze światem? Udostępnianie wpisów blogowych w mediach społecznościowych ma wiele korzyści, zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich znajomych:
- Wspieraj wartościową wiedzę: Pokazując wpis innym, doceniasz wysiłek autora i przyczyniasz się do rozpowszechniania merytorycznych treści w mediach społecznościowych.
- Inspiruj innych: Dzieląc się wiedzą, stajesz się źródłem inspiracji dla swoich znajomych i rodziny, pomagając im odkryć nowe informacje i spostrzeżenia.
- Buduj silniejsze więzi: Dzielenie się wpisami na blogu z innymi pozwala na nawiązywanie interesujących dyskusji, wzmacniając relacje i budując wspólnotę wokół wspólnych zainteresowań.
Nie czekaj! Udostępnij ten wpis na swoich ulubionych platformach społecznościowych, używając przycisków „udostępnij” poniżej. Pokaż, że razem możemy uczynić świat wiedzy bardziej dostępnym i inspirującym! 🚀🌐📚
Bibliografia
- Pink, D. (2009). 'Drive'
- Deci, E.L. (1971). 'Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation,' Journal of Personality and Social Psychology, 18 (1), 105-115. Dostęp tutaj
- Cameron J, et al. (1994). Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis. DOI: 10.3102/00346543064003363
- Jovanovic D, et al. (2014). Relationship between rewards and intrinsic motivation for learning – researches review. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.08.287
- Lepper MR, et al. (1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the “overjustification” hypothesis. DOI: 10.1037/h0035519
- Sheppard DP, et al. (2015). The role of extrinsic rewards and cue-intention association in prospective memory in young children. doi.org/10.1371/journal.pone.0140987
- Theodotou E. (2014). Early year education: Are young students intrinsically or extrinsically motivated towards school activities? A discussion about the effects of rewards on young children learning. roar.uel.ac.uk/3632/
- Warneken F, et al. (2008). Extrinsic rewards undermine altruistic tendencies in 20-month-olds. DOI: 10.1037/a0013860