Jak wytłumaczyć dziecku czas Present Simple

czas present simple

Cześć wszystkim super-rodzicom i edukatorom! Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego Superman zawsze mówi „I save the world” (Ratuję świat), a nie „I am saving the world” (Ratuję właśnie teraz świat)? Czy to dlatego, że jest zbyt zajęty łapaniem złoczyńców, aby skomplikować swoją gramatykę? Nie do końca! To dlatego, że nawet superbohaterowie muszą przestrzegać zasad Present Simple!

Ale nie martwcie się, nie potrzebujecie mieć supermocy, aby nauczyć swoje dzieci tego podstawowego, ale niezwykle ważnego czasu w języku angielskim. Jako doświadczony ekspert od efektywnej nauki, jestem tutaj, aby pomóc!

Zrozumienie czasu Present Simple to klucz do płynnej komunikacji w języku angielskim. Jest to fundament, na którym budowane są inne czasy i struktury gramatyczne. Dlatego dzisiaj skupimy się na tym, jak w przystępny i skuteczny sposób nauczyć nasze dzieci Present Simple.

Więc złapcie swoją super-cape (lub kubek z kawą, jeśli to jest wasza supermoc) i przygotujcie się na to, aby stać się superbohaterami gramatyki dla swoich dzieci. Czy jesteście gotowi? Bo ja jestem! W takim razie zaczynajmy!

Co to jest Present Simple?

Przede wszystkim, co to jest ten tajemniczy Present Simple, który tak chcemy opanować? Czy to rodzaj magicznego zaklęcia, które pozwoli nam mówić płynnie po angielsku? No, prawie! To jest podstawowy czas, który opisuje to, co robimy na co dzień lub regularnie. Używamy go  kiedy mówimy o naszych zainteresowaniach, hobby i upodobaniach. Wyrażamy za jego pomocą ogólne prawdy i fakty, oraz stany emocjonalne i uczucia. Można powiedzieć, że to nasz chleb powszedni w świecie angielskiej gramatyki.

Teraz, wyobraźcie sobie, że jest taki gość, nazywa się Mr. Simple. Mr. Simple to taki typ, który uwielbia rutynę i przewidywalność. Wstaje o tej samej godzinie każdego dnia, je śniadanie (zawsze tosty z dżemem), chodzi do pracy, wraca do domu, ogląda swój ulubiony serial i idzie spać. I robi to DZIEŃ W DZIEŃ.

czas present simple dziecko


Mr. Simple to nasz przyjaciel, który pomoże nam zrozumieć czas Present Simple. Wszystko, co robi na co dzień, opisujemy właśnie za pomocą tego czasu. Kiedy mówi: „I get up at 7 a.m” (Wstaję o 7 rano), „I eat toast for breakfast” (Jem tosty na śniadanie), „I watch my favourite show in the evening” (Wieczorem oglądam mój ulubiony serial) – to wszystko są przykłady zdań w Present Simple.

Więc, jeśli wasze dzieci pytają, co to jest Present Simple, opowiedzcie im o Mr. Simple. Może nie jest tak ekscytujący jak Superman, ale na pewno jest prosty do zrozumienia! I to jest właśnie to, co kochamy w Present Simple – jego prostotę i przewidywalność, podobnie jak nasz dobry stary Mr. Simple.

Więc, teraz kiedy znamy już Mr. Simple’a, czas na to, aby dowiedzieć się, kiedy dokładnie korzystać z Present Simple. Ale o tym opowiem w następnej części tego wpisu. Czy jesteście gotowi na więcej przygód z Mr. Simple? Więc zapnijcie pasy, bo ruszamy dalej w naszą gramatyczną podróż!

Kiedy używamy Present Simple?

Czy kiedykolwiek zauważyliście, że Mr. Simple jest dość przewidywalny? Cóż, to samo dotyczy czasu, który nosi jego imię – Present Simple. Używamy go, gdy mówimy o czynnościach, które zdarzają się regularnie, rutynowych czynnościach, ogólnych prawdach i stałych stanach. Możemy powiedzieć, że Present Simple to nasz gramatyczny „pan rutyniarz”.

Przyjrzyjmy się, jak to działa w praktyce.

  1. Czynności regularne/rutynowe: Tak jak Mr. Simple, który zawsze wstaje o 7 rano i jada tosty na śniadanie, używamy Present Simple, aby opisać to, co robimy na co dzień. Na przykład: „I walk to school every day” (Chodzę do szkoły każdego dnia) lub „She brushes her teeth before bed” (Ona myje zęby przed snem).
  2. Prawdy ogólne: Present Simple to też nasz go-to czas, kiedy mówimy o rzeczach, które są zawsze prawdziwe. Przykłady? „The sun rises in the east” (Słońce wschodzi na wschodzie) lub „Water boils at 100 degrees Celsius” (Woda wrze w temperaturze 100 stopni Celsjusza).
  3. Stany, upodobania: Używamy również Present Simple, aby opisać stany, które nie zmieniają się z czasem. Na przykład: „I live in Warsaw” (Mieszkam w Warszawie) lub „They like chocolate” (Oni lubią czekoladę).

Więc, jak widzicie, Present Simple to nie tylko nasz przyjaciel, Mr. Simple, ale to również nasz codzienny towarzysz, naukowy eksplorator i opowiadacz o naszym życiu. Może to być prosty czas, ale jak widzicie, jest niezwykle wszechstronny!

Teraz, kiedy już wiemy, kiedy używać Present Simple, pora nauczyć się, jak tworzyć zdania w tym czasie. Ale o tym opowiem w następnej części tego wpisu. Czy jesteście gotowi na kolejną porcję gramatycznej magii? Mam nadzieję, że tak, bo zaraz zaczynamy!

Jak tworzymy zdania w Present Simple?

No dobrze, przyszedł czas na trochę więcej akcji! Czy jesteście gotowi, aby nauczyć się, jak tworzyć zdania w Present Simple? Możecie to sobie wyobrazić jak klocki Lego – razem tworzą piękne konstrukcje, ale najpierw musimy dowiedzieć się, jak te klocki do siebie pasują. Więc, zaczynajmy!

Twierdzenia

Twierdzenia w Present Simple tworzymy bardzo prosto – podmiot + czasownik. Właśnie tak, to naprawdę jest takie proste!

Na przykład, „I play football” (Gram w piłkę nożną) lub „She reads a book” (Ona czyta książkę).

Ale uwaga! Kiedy mówimy o „he”, „she” lub „it”, musimy dodać „s” na końcu czasownika, jak w zdaniu „She reads a book”. To trochę jak dodanie kropki na końcu zdania – nie możemy o tym zapomnieć!

Pytania

Pytania w Present Simple tworzymy również łatwo, tylko odwracamy kolejność – najpierw czasownik „do” lub „does” (dla „he”, „she”, „it”), potem podmiot, a na końcu czasownik.

Na przykład, „Do you play football?” (Czy grasz w piłkę nożną?) lub „Does she read a book?” (Czy ona czyta książkę?).

Przeczenia

A co jeśli chcemy powiedzieć, że czegoś nie robimy? Tutaj znowu przychodzi nam z pomocą nasz przyjaciel „do” lub „does”. Tworzymy przeczenia, dodając „do not” (lub „don’t”) lub „does not” (lub „doesn’t”) po podmiocie.

Na przykład, „I do not play football” (Nie gram w piłkę nożną) lub „She does not read a book” (Ona nie czyta książki).

Łatwe, prawda? Present Simple może wyglądać na skomplikowany, ale tak naprawdę jest prosty jak budowa cepa! I to właśnie dlatego nazywamy go „Simple”!

Dobra, teraz, kiedy wiemy już, jak budować zdania w Present Simple, pora zrobić mały test. Ale bez obaw, to będzie zabawa, nie egzamin! Więc, czy jesteście gotowi na trochę gramatycznej gimnastyki? Bo ja na pewno!

Częste błędy

Czy kiedykolwiek zauważyliście, jak wasze dzieci mówią „I goes to school” zamiast „I go to school”? Albo „He don’t like broccoli” zamiast „He doesn’t like broccoli”? Jeśli tak, to nie martwcie się. To są typowe błędy, które dzieją się, gdy dzieci uczą się czasu Present Simple. Pomyślcie o tym jak o malutkich potworkach gramatycznych, które czasami wprowadzają chaos do naszych zdań. Ale nie bójcie się! Jestem tutaj, aby pokazać wam, jak te potworki pokonać.

Błąd 1: Niepoprawne końcówki czasowników

Dzieci często zapominają dodać „s” lub „es” do czasowników w trzeciej osobie liczby pojedynczej (he, she, it). Na przykład, mogą powiedzieć „He play football” zamiast „He plays football”. Możemy pomóc naszym dzieciom zapamiętać tę zasadę, tworząc zabawną rymowankę lub piosenkę. Może to być coś w stylu: „When 'he’, 'she’ or 'it’ is the one, don’t forget to add -s or -es for fun!”

Błąd 2: Niepoprawne użycie „do” i „does”

Innym powszechnym błędem jest mieszanie „do” i „does” w zdaniach przeczących i pytaniach. Na przykład, dziecko może powiedzieć „Does I have a cat?” zamiast „Do I have a cat?” Tutaj warto zastosować prostą grę słowną: „Do dla 'I’, 'you’, 'we’ i 'they’, 'Does’ dla 'he’, 'she’ i 'it’, ok?”

Błąd 3: Zapominanie o „do” i „does”

Czasem dzieci mogą całkowicie pominąć „do” lub „does”. Na przykład, mogą powiedzieć „I not like spinach” zamiast „I do not like spinach”. W takim przypadku warto przypomnieć, że „do” i „does” to nasze małe pomocniki, które pojawiają się, gdy chcemy zaprzeczyć czemuś w Present Simple.

Pamiętajcie, błędy to naturalna część procesu uczenia się. Zamiast karcić za błędy, lepiej je świętować! Dlaczego? Bo każdy błąd to dowód na to, że wasze dziecko próbuje i uczy się. A to jest przecież najważniejsze. Więc kiedy następnym razem usłyszycie „I goes to school”, uśmiechnijcie się, poprawcie delikatnie „I go to school” i dajcie swojemu dziecku duży high five za to, że próbują!

Ćwiczenia z Present Simple

Teraz, kiedy już wiemy, jak tworzyć zdania w Present Simple, czas na mały test. Ale zasady są proste – brak stresu, brak ocen! Traktujemy to jako grę, ok? OK!

Ćwiczenie 1: Mój dzień jak co dzień

Pomyśl o swoim dniu. Co robisz od momentu, gdy wstajesz, do momentu, gdy idziesz spać? Napisz 5 zdań opisujących twój dzień, używając Present Simple.

Na przykład: „I wake up at 6 a.m.” (Budzę się o 6 rano), „I eat cereal for breakfast” (Jem płatki na śniadanie), „I go to school by bus” (Jadę do szkoły autobusem), „I do my homework in the afternoon” (Odrabiam pracę domową po południu), „I read a book before bed” (Czytam książkę przed snem).

Ćwiczenie 2: Prawda czy fałsz?

Napisz 5 zdań, które są prawdziwe, i 5 zdań, które są fałszywe, o sobie, swojej rodzinie lub swoich przyjaciołach. Użyj Present Simple.

Na przykład: „My brother plays the guitar” (Mój brat gra na gitarze) – prawda, „I have a pet elephant” (Mam zwierzątko domowe – słonia) – fałsz.

Ćwiczenie 3: Pytaj i odpowiadaj

Napisz 5 pytań na temat rutyny dnia codziennego i odpowiedz na nie, używając Present Simple.

Na przykład: „Do you eat breakfast every day?” (Czy jesz śniadanie każdego dnia?) – „Yes, I eat breakfast every day” (Tak, jem śniadanie każdego dnia).

Pamiętajcie, nauka angielskiego, podobnie jak nauka jazdy na rowerze, wymaga praktyki. Im więcej ćwiczysz, tym łatwiej ci idzie. Więc bawcie się dobrze z tymi ćwiczeniami i nie zapomnijcie – język angielski to nie tylko gramatyka, to również zabawa, kreatywność i komunikacja! Więc do dzieła, młodzi językowi odkrywcy! Czas na waszą gramatyczną przygodę!

Podsumowanie i dalsze kroki

Brawo! Dotarliśmy do końca naszej podróży z Present Simple. Zerknijmy na mapę, by zobaczyć, jak daleko zaszliśmy:

  1. Nauczyliśmy się, kiedy używamy Present Simple – do opisywania rutynowych czynności, ogólnych prawd i stałych stanów.
  2. Dowiedzieliśmy się, jak tworzyć zdania w Present Simple – twierdzenia, pytania i przeczenia.
  3. Przeprowadziliśmy kilka ćwiczeń, by utrwalić naszą wiedzę i praktykę.

Teraz, kiedy już macie solidne podstawy, możecie kontynuować swoją przygodę z angielskim. W tym punkcie polecam zacząć eksperymentować z językiem – nie bójcie się tworzyć własnych zdań i używać ich w prawdziwych sytuacjach. W końcu najlepszym nauczycielem jest praktyka!

Pamiętajcie też, że nauka języka to proces. Jeśli czegoś nie rozumiecie od razu, to w porządku. Po prostu wróćcie do tego później, kiedy umysł będzie już gotowy, aby to przyswoić. Pamiętajcie, Mr. Simple nie stał się Mr. Simplem z dnia na dzień!

I na koniec, pamiętajcie, że nauka języka to przede wszystkim zabawa. Więc bawcie się dobrze, bądźcie ciekawi i odkrywajcie nowe rzeczy. Bo nauka języka to nie tylko gramatyka, to również poznawanie nowych kultur, ludzi i miejsc. Więc powodzenia i do zobaczenia na kolejnej gramatycznej przygodzie!

P.S. Jeśli macie jakieś pytania lub wątpliwości, zawsze możecie do mnie napisać. Jestem tu, aby pomóc!

2 thoughts on “Jak wytłumaczyć dziecku czas Present Simple”

  1. Bardzo dziękuję! Wykorzystam na zajęciach z dziećmi!:)

    1. Bartek Kłosiński

      Hej Olha, ciesze się, że mogę pomóc.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share via

Hej. Podobał Ci się artykuł? Podziel się proszę ze znajomymi :)

Nie dzięki. Może inny razem.
This window will automatically close in 10 seconds
error: Content is protected !!
Scroll to Top
Send this to a friend