Tworzenie powiązań – jak łatwiej zapamiętywać i przywoływać informacje?

tworzenie powiązań wspomaga pamięc

Nasz mózg można porównać do mapy z siecią dróg. Do jednego miejsca może prowadzić wiele dróg i może z niego wychodzić wiele innych dróg. Im więcej takich połączeń przychodzących, tym większa szansa, że ktoś do tego miejsca dotrze i zobaczy co tam jest. Im więcej połączeń wychodzących, tym większa szansa, że odwiedzenie takiego miejsca stanie się obowiązkowym punktem jakiejś trasy.
Podobnie w przypadku poznawanych informacji czy umiejętności.

mozg ludzki tworzenie powiazan

Jeśli poświecimy czas na wstępne wytyczenie takich „dróg”, powiązanie poznawanych informacji z tym, co już znamy, łatwiej będzie nam je później przywołać i aktywować. Z kolei powiązanie ich z informacjami, jakie dopiero możemy poznać, rozważenie wstępnych konsekwencji, ułatwi nam zapamiętanie kolejnych i kolejnych poznawanych danych i zwiększy szansę na to, że będą działały jako spójny system.

Na czym to polega?

Technika tworzenia powiązań sprowadza się do poświęcenia przed rozpoczęciem nauki kilku minut na przejrzenie materiału, który mamy do opanowania. Gdy zapoznasz się z jego zarysem, zadaj sobie następnie dwa pytania i daj sobie kilka chwil na jak najpełniejsze odpowiedzenie na każde z nich.

1) Jak to, czego się uczę, wiąże się z innymi rzeczami, które już znam?
2) Co wynika z tego, czego się uczę? Jak może to się wiązać z innymi rzeczami, które dopiero poznam?

Jak to czego się uczymy wiąże się z tym co już wiemy?

Zastanów się:

  • Jakie znane Ci rzeczy doprowadziły do tego?
  • Skąd to się wzięło?
  • Jakie osoby miały wpływ na tą kwestię?
  • Jakie są inne, podobne rzeczy, procesy, itp. które już znasz?
  • Jakie rzeczy, procesy, itp. zachodzą równolegle do tego, czego się uczysz?
  • Co zachodzi tuż przed tym, a co tuż po tym?
  • itp.

Jak to czego się uczymy wiąże się z tym, czego możemy się dopiero dowiedzieć?

Zastanów się:

  • Jakie mogą być tego długoterminowe konsekwencje, zarówno w małej, jak i dużej skali?
  • Jak może to być wykorzystane?
  • Jakie procesy może to wspomóc?
  • Jakie procesy może to utrudnić lub zablokować?
  • Kto na tym skorzysta?
  • Kto na tym straci?
  • itp.


No dobrze, wiesz jak działa ta metoda, czas ją w praktyce przetestować i sprawdzić, jak dla Ciebie działa:

Ćwiczenie: Z czego to wynika?
Wybierz temat, którego chcesz się nauczyć, przejrzyj wstępnie materiał do nauki i poświęć pięć minut na rozważanie jak to, czego się uczysz łączy się z tym, co już wiesz. Co ciekawsze wnioski możesz sobie dodatkowo zapisać, pomoże to je utrwalić.

Ćwiczenie: Co z tego wynika?
Wybierz temat, którego chcesz się nauczyć, przejrzyj wstępnie materiał do nauki i poświęć pięć minut na rozważenie jakie konsekwencje może mieć to, czego się uczysz, co z tego wynika, itp. Co ciekawsze wnioski możesz sobie dodatkowo zapisać, pomoże to je utrwalić.

Powiązanie jest bardzo przydatnym narzędziem wspomagającym uczenie. Szczególną skuteczność uzyskuje natomiast w połączeniu z głębokim przetwarzaniem informacji.


Dowiedz się więcej na temat efektywnej nauki:

Bibliografia:

  • Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia.  Bąbel, P., Baran, A. (2011) Wydawnictwo: Difin
  • Jak się uczyć? Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska,  wydawnictwo: Park
  • Uczymy jak się uczyć. Robert Fisher, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Twój mózg w działaniu. David Rock, Wydawnictwo Rebis
  • Jak się uczyć. Ron Fry, Wydawnictwo Rebis
  • Psychologia nauczania – Ujęcie poznawcze. Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska, Wydawnictwo naukowe PWN
  • Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Maria Jagodzińska, wydawnictwo Sensus
  • Reading Comprehension Strategy Series: How To Teach Making Connections in the Upper Elementary Classroom

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Share via

Hej. Podobał Ci się artykuł? Podziel się proszę ze znajomymi :)

Nie dzięki. Może inny razem.
This window will automatically close in 10 seconds
error: Content is protected !!
Przewiń do góry
Send this to a friend