Jak się uczyć, gdy stracisz motywację: 7 wskazówek, które pomogą Ci wrócić na właściwe tory

brak motywacji do nauki

Moim zdaniem, dwie siły zła spiskują, aby uczynić czas nauki i powtórek jak najbardziej przerażającym 😉

Pierwszą jest stres związany ze zbliżającymi się egzaminami i poczucie, że istnieje przytłaczająca ilość informacji do nauczenia się w coraz krótszym czasie. Wówczas nawet spędzanie czasu z przyjaciółmi, mające na celu relaks, może być tylko przypomnieniem o egzaminach, które będziecie razem zdawać i o nauce, którą powinniście wykonać.

Drugą jest uczucie nadchodzącego trudu i znoju, które pojawia się wraz ze świadomością, że następny tydzień, miesiąc lub sześć tygodni będzie całkowicie pochłonięty przez sprawy związane z nauką.

Oczywiście zdarzają się dni, kiedy nauka jest całkiem przyjemna – kiedy czujesz, że każdego dnia osiągasz wiele, łącząc różne części swojej wiedzy w całość i w końcu rozumiejąc rzeczy, które umykały Ci przez miesiące. Jednak większość z nas ma równie wiele złych dni, kiedy uczymy się szczególnie trudnego tematu, postępy są powolne lub po prostu nie możemy się skupić.

W takich dniach klasyczne porady dotyczące motywacji do nauki wydają się całkowicie bezużyteczne: kolejna „pomocna” rada i kolejny Pro TIP, podczas gdy walczę o zrozumienie kolejnych struktur mózgu i ich funkcji, w przeszłości sprawiało, że czułem się wypruty z motywacji jak samuraj po seppuku.

Tak więc, poniżej znajdziesz kilka nietypowych porad dotyczących uczenia się, nowych pomysłów na zwiększenie koncentracji i motywacji do nauki. W ostateczności, kiedy zabranie do nauki wydaje się niemożliwe i jesteś niebezpiecznie blisko poddania się i oglądania starych odcinków „Gry Tron” przez całe popołudnie, nie masz nic do stracenia. Przeczytaj i sprawdź, które będą rezonować z Tobą, wypróbowanie nowych strategii nie boli, zwłaszcza gdy wszystko wydaje się stracone.

Koncentracja i zapamiętywanie

Możliwe, że jedyną strategią uczenia się jaką się posługujesz jest ponowne i ponowne czytanie swoich notatek lub tego samego rozdziału z podręcznika.

Mam dla Ciebie złą wiadomość, jest to jeden z najmniej skutecznych sposobów uczenia się. W ten sposób nie przetwarzasz informacji na odpowiednio głębokim poziomie, tak aby mózg mógł stworzyć trwałe połączenia pomiędzy neuronami.

Oczywiście, Twoje oczy będą przesuwać się po słowach, ale umysł zazwyczaj będzie zupełnie gdzie indziej – myśląc o tym, co dzisiaj na obiad, co tam ciekawego w SM, co słychać u Twojego kumpla, a nawet jak bardzo jesteś przerażony egzaminem.

Nawet jeśli uda Ci się zapamiętać ogólny sens fragmentu, następnego dnia wszelkie szczegóły całkowicie znikają. Jeśli chcesz mieć jakąkolwiek szansę na przyswojenie czegoś i zapamiętanie tego na dłużej niż dziesięć minut, muszę sprawić, by nauka była procesem aktywnym. Oto kilka pomysłów, jak to zrobić:

Zadawaj sobie pytania

W przedmiotach takich jak historia, język polski, psychologia czy biologia, gdzie musisz czytać i uczyć się długich partii tekstu, uczyń naukę aktywną, zamieniając treść w pytania.

Podziel tekst na części o objętości jednej strony, czyli około 500 słów każda, i dla każdej części zapisz pięć pytań, które zadałbyś, gdybyś był egzaminatorem sprawdzającym uczniów z tej części. Następnie wypisz odpowiedzi. Nie spiesz się – pytania powinny być staranne i przemyślane, wyodrębniające najważniejsze elementy tematu. Dobrze jest zapisać pytania i odpowiedzi na fiszkach i wykorzystać je do powtórek w przyszłości.

Ucz się w grupie

Ucz się w grupach dwu-, trzy- lub czteroosobowych podzielcie temat (lub część tematu) na części. Następnie każda z grup uczy się dokładnie jednej części, a następnie dzielicie się wiedzą nawzajem z tego, czego się nauczyliście.

Ta metoda sprawdzania wiedzy działa genialnie z kilku powodów:

1. Jest aktywna, zmusza do konfrontacji z problemami i zagadnieniami, a nie ich pomijania.

2. Sprawia, że potrzebujesz przekształcić informacji w formę, którą ktoś inny zrozumie.

3. Jest zabawna, towarzyska i pełna emocji, daje Ci również przerwę od nauki w samotności.

Spróbuj czegoś nowego

W dzisiejszych czasach istnieją podcasty i filmy na Youtube dotyczące w zasadzie wszystkiego. Słuchanie i oglądanie tych materiałów pozwoli Ci spojrzeć na dany temat z nowej perspektywy lub w nowy sposób go zrozumieć, a dodatkowo jest to bardziej spokojna metoda nauki – możesz to robić podczas spaceru do szkoły, siedząc w metrze lub relaksując się wieczorem.

Stwórz coś

Znam ucznia, który ułożył wszystko, co musiał wiedzieć o fotosyntezie na biologię w genialny (ale niesamowicie geekowski) rap. Dziewczynę, która zrobiła ekstrawaganckie i piękne plakaty, zapisując wszystkie informacje, które chciała zapamiętać o II wojnie światowej na różnych częściach mapy Europy.

Jeśli jesteś szczególnie kreatywny lub dobrze się uczysz kiedy informacje są przedstawione w formie wizualnej lub opowiadanej, możesz dostosować to do swojego sposobu uczenia się – tworząc akronimy, rymowanki lub plakaty – lub nawet odgrywając rzeczy, których się uczysz w sposób teatralny, by lepiej je zapamiętać.

Utrzymanie koncentracji i motywacji do nauki

Spróbuj uczyć się w zupełnie innych godzinach

Okres przed egzaminami to na prawdę hardkorowy czas.

Kiedy masz kryzys , bo zbliża się egzamin i nie czujesz się przygotowany, spróbuj całkowicie zmienić swoją rutynę.

Spróbuj budzić się o 5-6 rano, żeby przerobić jakieś zagadnienie lub zrobić powtórki, jeżeli masz problemy z koncentracją wieczorem. Jeśli położysz się do łóżka naprawdę wcześnie (powiedzmy o 21:00), to po przebudzeniu się w godzinach porannych (i po wypiciu mocnej kawy) mózg będzie odświeżony i skoncentrowany, a Ty będziesz mógł zrobić wiele rzeczy, zanim jeszcze dzień porządnie się zacznie.

Co więcej, o tej porze dnia, kiedy jesteś wyspany, łatwiej będzie Ci się opierać wszelkim rozpraszaczom. O tej wczesnej porze raczej nie ma nic do zrobienia, nie ma z kim się spotkać na WhatsApp, a Insta dopiero rozwija swoje rolki 😉

Plus, uczucie intensywnego zadowolenia, że jest się w stanie wstać i pracować, gdy reszta świata śpi, tylko sprawi, że będziesz bardziej produktywny.

Przełam się

Wielu z was bez wątpienia ma już dość tego, że mówi się wam ciągle o planowaniu powtórek. Ja osobiście nie darzę harmonogramów nauki wielką miłością: z mojego doświadczenia wynika, że nieuchronnie kończą się one siedzeniem nad biurkiem i obwinianiem się każdego dnia, bo mam poczucie, że oddalam się od celów, które wyznaczyłem sobie trzy tygodnie temu.

Z drugiej jednak strony, bez poczucia, że cały materiał został przyswojony, łatwo jest wpaść w spiralę lęku przed egzaminami oraz poczuciem, że być może nie uczysz się rzeczy wystarczająco szybko lub dobrze, lub że mogłeś coś przeoczyć.

Niestety, powtórki mogą być czymś w rodzaju zła koniecznego. Jest jednak sposób, który sprawi, że będziesz nadążać za swoim planem nauki i zdasz sobie sprawę, że może wyznaczyłeś sobie nierealistyczne cele, a także zwiększysz Twoją motywację.

Każdego dnia podziel swoje sesje powtórkowe na części – powiedzmy, co najmniej dziesięć. Kiedy już skończysz jedną część, daj sobie małą nagrodę: mam przyjaciela, który kupuje torebkę skitelsów i zjada dwa po każdej części; inny ogląda jeden film na YouTube; trzeci sprawdza swojego Insta przez pięć minut, a czwarty spędza kilka minut na doglądaniu swojej kolekcji roślin. Wprowadź zasadę, że zanim zakończysz naukę na koniec dnia, musisz wykonać dziesięć małych powtórek, przerywanych drobnymi przyjemnościami, które sobie wyznaczyłeś.

Zaplanuj codzienne ćwiczenia fizyczne

Regularne ćwiczenia zwiększają koncentrację i jest pierdylion badań na ten temat. Co więcej, całe dni, tygodnie, a nawet miesiące spędzone przy biurku, pracując nad jednym celem, bez rozproszenia uwagi czy interakcji społecznych, bardzo źle wpływają na samopoczucie i efektywność.

Świetnym sposobem na przełamanie schematu nauki jest spotkanie ze znajomymi i zobaczenie kilku przyjaznych twarzy. Zaplanuj robienie wspólnie czegoś aktywnego i zabawnego wspólnie ze znajomymi, przynajmniej raz dziennie lub w tygodniu. Może wspólny wypad na basen, żeby popływać popływać, poranne bieganie, joga itp.

Czy masz jakieś nietypowe wskazówki dotyczące nauki, które pomogły Ci w trudnych czasach? Daj znać w sekcji „Komentarze” poniżej!


Wszystkie powyższe wskazówki są skuteczne i wartościowe, jednak żeby zaczęły działać, potrzebujesz zastosować je w praktyce. Aby ułatwić Ci ten proces, stworzyłem e-booka „Motywacja do nauki”, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces motywowania się, aż do wypracowania odpowiednich nawyków.

motywacja do nauki e-book książka

Dzięki e-bookowi „Motywacja do nauki” będziesz potrafił:

  • Zmniejszyć opór mózgu przed rozpoczęciem nauki.
  • Wzbudzić w sobie motywację za pomocą odpowiednich pytań.
  • Pokonać odwlekanie (prokrastynację) i wystartować z nauką.
  • Skutecznie planować naukę i omijać pojawiające się przeszkody.
  • Zachować motywację i uczyć się skutecznie.
  • Sprawić, by nauka znów stała się przyjemnością.
  • Zwiększyć i utrzymać swoją motywację do nauki.

Poszerz swoją wiedzę na temat motywacji do nauki:

  • Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia.  Bąbel, P., Baran, A. (2011) Wydawnictwo: Difin
  • Jak się uczyć? Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska,  wydawnictwo: Park
  • Uczymy, jak się uczyć. Robert Fisher, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Twój mózg w działaniu. David Rock, Wydawnictwo Rebis
  • Jak się uczyć. Ron Fry, Wydawnictwo Rebis
  • Psychologia nauczania – Ujęcie poznawcze. Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska, Wydawnictwo naukowe PWN
  • Gallup (2017). Gallup Q12® Meta-Analysis Report [online]. Dostępny tutaj
  • Pink, D. (2009). 'Drive'
  • Deci, E.L. (1971). 'Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation,' Journal of Personality and Social Psychology, 18 (1), 105-115. Dostęp tutaj
  • Cameron J, et al. (1994). Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis. DOI: 10.3102/00346543064003363
  • Jovanovic D, et al. (2014). Relationship between rewards and intrinsic motivation for learning – researches review. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.08.287
  • Lepper MR, et al. (1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the “overjustification” hypothesis. DOI: 10.1037/h0035519
  • Sheppard DP, et al. (2015). The role of extrinsic rewards and cue-intention association in prospective memory in young children. doi.org/10.1371/journal.pone.0140987
  • Theodotou E. (2014). Early year education: Are young students intrinsically or extrinsically motivated towards school activities? A discussion about the effects of rewards on young children learning. roar.uel.ac.uk/3632/
  • Warneken F, et al. (2008). Extrinsic rewards undermine altruistic tendencies in 20-month-olds. DOI: 10.1037/a0013860
  • Why parents shouldn’t use food as reward or punishment. (n.d.) urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=160&ContentID=32

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share via

Hej. Podobał Ci się artykuł? Podziel się proszę ze znajomymi :)

Nie dzięki. Może inny razem.
This window will automatically close in 10 seconds
error: Content is protected !!
Przewiń do góry
Send this to a friend