Jak wytłumaczyć dziecku czas Present Continuous

Present Continuous jak wytłumaczyć dziecku

Czy zastanawialiście się, dlaczego nasze codzienne rozmowy często zawierają zwroty takie jak „I am reading a book” (Czytam książkę), a nie „I read a book”? To dlatego, że nasze życie to pasmo nieustających, fascynujących wydarzeń, a każda chwila jest warta uwagi. I tu właśnie z pomocą przychodzi czas Present Continuous, który umożliwia uchwycenie akcji w pełni jej dynamizmu.

Dziś skoncentrujemy się na tym, jak w przystępny i efektywny sposób nauczyć dzieci korzystania z Present Continuous. Więc załóżcie swoje super-cape (lub chwycie kubek z kawą, jeśli to Wasza tajna supermoc) i przygotujcie się, aby stać się bohaterami gramatyki w oczach Waszych dzieci. Czy jesteście gotowi, by sprawić, że angielski stanie się jeszcze bardziej żywy i ekscytujący? Ja już tak! Zacznijmy więc naszą edukacyjną podróż! 🚀✨📚

Co to jest Present Continuous?

Zacznijmy od pytania, które może nurtować wielu z nas: co to właściwie jest ten Present Continuous, którego tajniki tak chcemy odkryć? Czy jest to jakiś rodzaj gramatycznego czaru, który nagle sprawi, że płynnie mówimy po angielsku? No cóż, może nie jest to magia w dosłownym znaczeniu, ale z pewnością ma swoje magiczne momenty! Present Continuous to czas, który opisuje działania odbywające się właśnie teraz, w danej chwili. Jest idealny do opisywania tego, co się odbywa akurat w tym momencie, czy to w naszym życiu, czy w otaczającym nas świecie.

Teraz wyobraźcie sobie taką postać: panią Continuous. Pani Continuous to dziewczyna pełna energii, która jest w ciągłym działaniu. Jest jak artystka, zawsze w ruchu, zawsze coś tworząca, zawsze w akcji.

Kiedy mówi: „I am playing the piano” (Gram na pianinie), możemy sobie wyobrazić, jak jej palce zwinnie tańczą po klawiszach.

Present Continuous dziecko


Kiedy mówi: „I am painting a picture” (Maluję obraz), możemy wyobrazić sobie, jak pani Continuous stoi przed płótnem, jej pędzel delikatnie dotyka powierzchni, tworząc kolorowe kształty i wzory.

Present Continuous


Kiedy mówi: „I am walking in the park” (Spaceruję po parku), widzimy ją, jak kroczy ścieżką, delektując się każdą chwilą. Pani Continuous to duch chwili obecnej, przewodniczka po świecie akcji, które dzieją się teraz.

Present Continuous dla dzieci


Więc, gdy Wasze dzieci zapytają, co to jest Present Continuous, opowiedzcie im o pani Continuous. Może nie jest ona tak przewidywalna jak postacie z codziennej rutyny, ale właśnie jej dynamizm i zdolność do uchwycenia „teraz” czynią ten czas tak fascynującym.

A teraz, gdy już poznaliście panią Continuous, pora na dokładniejsze zrozumienie, kiedy i jak używamy Present Continuous. Czy jesteście gotowi na więcej przygód z tą żywiołową postacią? Więc zapnijcie pasy, bo zaraz kontynuujemy naszą gramatyczną podróż z panią Continuous! 🎹🌟🌿

Kiedy używamy Present Continuous?

Czy zastanawialiście się, kiedy dokładnie powinniśmy korzystać z Present Continuous? Ten czas, choć pełen energii i akcji, ma swoje specyficzne zastosowania. Pozwólcie, że przedstawię kilka sytuacji, w których nasza dynamiczna Pani Continuous błyszczy najjaśniej!

Czynności dziejące się teraz: Gdy mówimy o czynnościach, które odbywają się w chwili obecnej, Present Continuous jest naszym najlepszym wyborem. Wyobraźmy sobie, że Pani Continuous właśnie maluje obraz. Wtedy powiemy: „She is painting a picture right now” (Ona maluje obraz właśnie teraz). Inne przykłady: „My father is cooking dinner in the kitchen”(Moja tata gotuje obiad w kuchni),”The cat is sleeping on the sofa” (Kot śpi na kanapie),

Planowane działania w przyszłości: Czasami, mimo że nazwa może sugerować inaczej, używamy Present Continuous do opisania planów na przyszłość. Na przykład, kiedy Pani Continuous mówi: „I am meeting my friends tomorrow” (Jutro spotykam się z przyjaciółmi), daje nam znać o swoich przyszłych planach. Inne przykłady: „We are going to the zoo this weekend” (W ten weekend idziemy do zoo). To zdanie wskazuje na zaplanowaną rodzinna wycieczkę, która ma się odbyć w najbliższą sobotę lub niedzielę. „My brother is helping me with my homework tonight” (Mój brat pomoże mi dziś wieczorem z pracą domową). To zdanie przedstawia planowaną pomoc brata w nauce, co ma się wydarzyć tego samego dnia wieczorem.

Długo trwające czynności: Present Continuous świetnie sprawdza się również do opisywania działań, które trwają przez pewien czas, ale nie są trwałe. Na przykład, „She is studying to become a doctor” (Ona studiuje, by zostać lekarką) wskazuje na dłuższy, ale nie stały proces nauki. Inne przykłady: „My family is renovating our house this summer” (Moja rodzina remontuje nasz dom tego lata). To zdanie opisuje dłuższy proces, jakim jest remont domu, planowany na okres letni. „He is learning to play the guitar this year” (On uczy się grać na gitarze w tym roku). Tutaj mamy do czynienia z dłuższym procesem nauki gry na gitarze, który rozciąga się na cały rok.

Zmiany i rozwój: Używamy tego czasu również, by mówić o zmianach zachodzących wokół nas. Na przykład, kiedy mówimy: „The climate is changing” (Klimat się zmienia), opisujemy proces, który ma miejsce teraz.

Jak widzicie, Present Continuous to nie tylko nasza przyjaciółka, Pani Continuous, ale również nasza opowiadaczka o bieżących wydarzeniach, przyszłych planach i zmianach. Może nie jest tak przewidywalna jak Present Simple, ale jej dynamika i zdolność do opisywania rzeczywistości w ruchu czynią ją niezwykle użyteczną.

Teraz, gdy już wiemy, kiedy używać Present Continuous, pora nauczyć się, jak tworzyć zdania w tym czasie. Ale o tym opowiem w następnej części tego wpisu. Czy jesteście gotowi na kolejną porcję gramatycznej akcji? Mam nadzieję, że tak, bo zaraz zaczynamy naszą podróż po dynamicznym świecie Present Continuous!

Jak tworzymy zdania w Present Continuous?

Doskonale, jesteśmy gotowi na kolejny krok w naszej gramatycznej przygodzie – naukę tworzenia zdań w Present Continuous! Wyobraźcie sobie, że jest to jak tworzenie muzyki. Każdy element zdania to nuta, która razem tworzy melodyjną całość. Dobra, to zaczynamy!

Twierdzenia W Present Continuous tworzymy zdania według wzoru: podmiot + czasownik „to be” (am/is/are) + czasownik z końcówką „-ing”. Tak, dokładnie tak prosto!

Na przykład:

  • „I am playing football” (Gram w piłkę nożną)
  • „She is reading a book” (Ona czyta książkę)

Pytania Aby zadać pytanie w Present Continuous, używamy tego samego wzoru, ale zamieniamy miejscami czasownik „to be” i podmiot.

Na przykład:

  • „Am I playing football?” (Czy gram w piłkę nożną?)
  • „Is she reading a book?” (Czy ona czyta książkę?)

Przeczenia Jeśli chcemy stworzyć zdanie przeczące, dodajemy „not” po czasowniku „to be”.

Na przykład:

  • „I am not playing football” (Nie gram w piłkę nożną)
  • „She is not reading a book” (Ona nie czyta książki)

Czas Present Continuous może wydawać się na początku jak gra na nowym instrumencie, ale z czasem staje się naturalny i płynny. Jest jak muzyka języka, która pozwala nam wyrazić akcje dziejące się tu i teraz.

Teraz, gdy już wiemy, jak tworzyć zdania w Present Continuous, pora na małe ćwiczenie. Ale nie martwcie się, to będzie więcej zabawy niż nauki! Więc, czy jesteście gotowi na trochę gramatycznej symfonii? Bo ja jestem gotowy dyrygować! 🎶📘🌟

Częste błędy w Present Continuous

Teraz skupmy się na częstych błędach, które mogą występować podczas nauki czasu Present Continuous. Tak jak wcześniej wspomniane gramatyczne potworki, te błędy są naturalną częścią procesu uczenia się. Oto kilka typowych przykładów, z którymi możecie się spotkać i sposoby, jak sobie z nimi poradzić.

Błąd 1: Niepoprawne użycie końcówki „-ing” Często dzieci mogą zapomnieć dodać „-ing” do czasownika, mówiąc na przykład „He is play football” zamiast „He is playing football”. Tutaj pomocna może być prosta rymowanka lub piosenka, która pomoże zapamiętać, że w Present Continuous dodajemy „-ing” do czasownika.

Błąd 2: Mylenie czasowników „to be” Innym błędem jest nieprawidłowe użycie czasowników „am”, „is” i „are”. Na przykład, dziecko może powiedzieć „She am reading a book” zamiast „She is reading a book”. Można zastosować prostą regułę: „Am z 'I’, is z 'he’, 'she’, 'it’, a are z 'you’, 'we’, 'they’ – to klucz do Present Continuous, który warto znać!”

Błąd 3: Użycie Present Simple zamiast Continuous Niektóre dzieci mogą używać Present Simple w miejscu, gdzie powinno być użyte Present Continuous, mówiąc „She reads a book” zamiast „She is reading a book”. Warto wtedy wyjaśnić różnicę: „Present Simple używamy do czynności regularnych, a Present Continuous do tych, które dzieją się teraz”.

Błąd 4: Niepoprawne tworzenie pytań i przeczeń Często zdarza się, że dzieci mogą mieć problem z tworzeniem pytań i przeczeń w Present Continuous, na przykład mówiąc „She is not reading?” zamiast „Is she not reading?” lub „He don’t playing football” zamiast „He isn’t playing football”. W tym przypadku warto przypomnieć, że w pytaniach i przeczeniach używamy „is”, „are” lub „am” z „not” oraz odwracamy kolejność w pytaniach.

Pamiętajcie, że błędy są naturalną i ważną częścią nauki. Zamiast się zniechęcać, świętujmy je jako okazję do nauki i rozwoju. Kiedy usłyszycie kolejny błąd w Present Continuous, przyjmijcie go z uśmiechem, delikatnie poprawcie i dajcie swojemu dziecku pochwałę za ich wysiłki i chęć nauki. Każdy błąd to krok do przodu w odkrywaniu języka angielskiego! 🌟📘💬

Ćwiczenia

Teraz, gdy zrozumieliśmy, jak używać Present Simple, pora zanurzyć się w ekscytujący świat Present Continuous! Pamiętajcie, nauka języka to jak eksploracja nowych ziem – pełna przygód i odkryć. Oto kilka ćwiczeń, które pomogą Wam praktykować Present Continuous i uczynić naukę jeszcze bardziej fascynującą.

Ćwiczenie 1: Co się dzieje teraz? Popatrzcie wokół siebie i zastanówcie się, co się dzieje w tej chwili. Napiszcie 5 zdań, opisujących różne czynności używając Present Continuous.

Na przykład: „My cat is sleeping on the sofa” (Mój kot śpi na kanapie), „The birds are singing outside” (Ptaki śpiewają na zewnątrz), „My brother is playing video games” (Mój brat gra w gry wideo).

Ćwiczenie 2: Opisuj i Zgaduj Napiszcie 5 zdań w Present Continuous, opisujących coś, co robicie lub co się dzieje wokół Was, ale bez podawania konkretnych szczegółów. Potem niech inni członkowie rodziny zgadną, o co chodzi w tych zdaniach.

Na przykład: „Someone is making a delicious smell in the kitchen” (Ktoś robi pyszny zapach w kuchni) – odpowiedź może być „Mom is baking cookies” (Mama piecze ciasteczka).

Ćwiczenie 3: Ilustracje To ćwiczenie jest szczególnie kreatywne. Poproście dzieci, aby narysowały sceny przedstawiające ludzi lub zwierzęta robiące różne rzeczy, a następnie napiszcie zdania opisujące te sceny w Present Continuous.

Na przykład, rysunek przedstawiający dzieci bawiące się w parku: „The children are playing on the playground” (Dzieci bawią się na placu zabaw).

Podsumowanie i dalsze kroki

Gratulacje! Przeszliście przez podstawowe ćwiczenia z Present Continuous. Oto, co osiągnęliśmy:

  1. Nauczyliśmy się, jak tworzyć zdania w Present Continuous.
  2. Przeprowadziliśmy kilka ćwiczeń, aby utrwalić naszą wiedzę i praktykę.
  3. Rozwinęliśmy kreatywność poprzez łączenie nauki z rysowaniem.

Teraz, kiedy już macie solidne podstawy, kontynuujcie praktykę Present Continuous. Pamiętajcie, że najlepszym sposobem na naukę jest używanie języka w prawdziwych sytuacjach. Eksperymentujcie z tworzeniem własnych zdań i stosujcie je w codziennym życiu.

I pamiętajcie, nauka języka to nie tylko gramatyka, ale także zabawa, kreatywność i odkrywanie nowych sposobów wyrażania siebie. Powodzenia w dalszej nauce, a jeśli macie jakieś pytania, zawsze jestem tutaj, aby pomóc. Czekam na Wasze opowieści o przygodach z Present Continuous! 🌟📚🎨

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share via

Hej. Podobał Ci się artykuł? Podziel się proszę ze znajomymi :)

Nie dzięki. Może inny razem.
This window will automatically close in 10 seconds
error: Content is protected !!
Scroll to Top
Send this to a friend